המרכז הבינתרבותי למיניות האדם ומשפחתו

 כנס 2010

חזרה לעמוד כנסים

רוביק רוזנטל: המילה כמבטאת תרבות וכיוצרת תרבות

יש בעברית 50 פעלים או צרופים פעליים, המתארים יחסי מין.
השפה, בכל שלביה, ממציאה עוד ועוד בטויים לתאר את "הדבר שאין להזכיר את שמו". עם זאת, ריבוי זה מעיד שהנושא חשוב, וכי השפה אינה מרוצה מהביטוי "קיום יחסי מין".
הביטויים השונים:
-
קיום יחסי מין
-
יחסים אינטימיים – מרמז על מפגש של נפשות
-
נוצר ביניהם מגע מיני/ היה למגע שלהם אופי מיני – בדרך כלל בשפה המשפטית.
-
לשכב – הפועל הקדום ביותר בו השתמשו; לשון נקיה. זהו פועל יוצא, תמיד מצד הגבר כלפי האשה.
- "
להכניס למיטה" – גירסת המאצ'ו
-
תשמיש מיטה (משמשים – משרתים אחד את השני) – התייחסות כאקט טכני; יש 'הוראות תפעול'. תשמיש המיטה אסור ביום הכיפורים, בין פעולות נוספות.
-
להתייחד – מזכיר את היחסים האינטימיים.

בעברית יש "סלט שלם" והיא מושפעת מטקסטים רבים ומשבעים אומה ולשון, בצד השפה הגלובלית.
-
אקט מיני – שוב שפה טכנית.
- "
מספר" – מספר הוא בעצם קטע של מופע. שומעים בביטוי זה את המאצ'ו.

ישנן מילים המתייחסות למשך הזמן שזה נמשך:
-
חפוז; קוו'יקי
-
סטוץ (מאידיש)

מילים שמעידות על טאבו:
-
שֶגַל = אשת איש, אולם שורש זה במקרא מדבר על אירועי מין שמקורם בחטא. עם זאת, המילה המודרנית משורש זה – מִשְגַל – היא מאוד נקיה.
-
חטא
-
התנוחה המסיונרית
-
פרו ורבו – פעילות ביולוגית
-
הזדווגות – נאמר גם על בעלי חיים וגם על בני אדם
-
לעשות ילדים – האדם כמכונת רבייה.
-
להחליף נוזלים/ להחליף חומרים.

רוב הביטויים בהם משתמשים הם חד-כיווניים, מהגבר אל האשה. זה מעיד על כך שהפעילות אינה הדדית. כבר במקרא זה מופיע כך:
- "
לבוא" (אל ועל) -> ביאה -> מעשה של קניין.
- "
לבעול" – מרמז על יחסים בכפיה או פליליים, מה שמעיד שעל פי השפה נתפס כלא- לגיטימי.
- "
לדעת" – יָדַע במשמעות בָּעַל. על פי אבן עזרא – היכולת לקיים יחסי מין מעידה על בגרות, ידיעה.

בעברית החדשה – הסלנג השתלט, כמו בתחומי טאבו אחרים: זו הלשון הבוטה, שבדרך כלל מייצגת שוביניזם גברי בוטה.
- "
לזַיֵן" – זַיִן – כינוי לאבר המין הגברי, הוא לשון נקיה במקור, כשהפרוש הוא 'זנב', בתרגום מגרמנית/אידיש – "שְוַאנְץ". כדי להבדיל – לקחו רק את האות הראשונה של זנב.
-
להזדיין – פועל הדדי.

במהפכה ה'פמיניסטית' יש נשים שאומרות "אני רוצה לזין אותו". הפועל "לזין" הפך להיות גם תאור של פגיעה, נקמה, התעללות ואלימות, כמו פעלים נוספים:
-
לתקוע
-
לדפוק
-
לטחון
-
לתקתק
-
לזמבר
-
לפרק
-
להרים

יש גם קבוצת פעלים המייצגת את הצד הנשי; האשה אמנם עושה משהו, אך בצורה כנועה.
-
פתחה את הרגליים (האשה ככלי, מכשיר) – כניעה בלי קרב.
-
נותנת
-
העניקה לו את חסדיה
-
כייסתי אותו (מהמילה "כּוּס")
-
כּוּסִית – מילה השנויה במחלוקת, שקיבלה 'הכשרה' בבית משפט.
-
גם המילה "נקבה" מגדירה את האשה דרך אבר המין שלה (נקב).

בספרות ובשירה יש הרבה חיבורים בין אהבה וארוס. בתנ"כ מופיע "לתנות אהבים".

"להתעלס" – הביטוי היפה ביותר. מכיל את היסוד הפיזי, ההדדיות והשמחה (קרוב ל"לעלוז" ול"לעלוץ")

מהלועזית –
-
לעשות אהבה
-
לעשות סקס – מין בלי אהבה.

אמא של רוביק אמרה:
"
יש סקס בלי אהבה. יש הרבה סקס בלי אהבה, ואפשר אפילו להנות ממנו. אבל אין דבר מהנה יותר מסקס עם מישהו שאוהבים".

Make a Free Website with Yola.